Rubina, “Päikselisel tänavapoolel”

Dina Rubina (s 1953) on Taškendis sündinud vene-juudi autor, kelle sulest on 2006. a ilmunud nimetet romaan. Long story short: kui on olemas kirjanik, kelles on ühinenud Bulgakov ja Winterson, siis Rubina on see. Can you imagine her impact on me?

Lugu, või õigemini lood, hargnevad kolmes tegelases – peategelane, kes on samal ajal ka autor, ja tegelikult enim just kõrvaltegelane; ja tema naabrid, ema ja tütar. Fantastilised lood tohutute tõusude ja mõõnadega elust, millesse on pikitud tuhandeid detaile Gruusia elust, kommetest. Asjad saavad elu ja tahaks koos tegelastega mööda tänavaid lipata, näod muutuvad tegelikkuseks ja otsekui tajuks neid oma sõrmede all.

Ei tahaks kuidagi lahti seletada, ega oskakski…. Lugesin seda raamatut, alguses tükk aega mõtlesin (nagu ma alati teen), et mida ma teeks teisiti, paremini. Lõppu jõudes sain aru: ei, midagi ei muudaks, oh ei, siin on kõik nii nagu peab…. Ideaalne.

Sisu – hullumeelsus… lapsepõlved, nälg, vaesus, varastamine, korruptsioon, sõda, ahju ajamine, tapmine, vägistamise katse, joomine, kunst, ilu, armastus, sõbrad, segased lapsepõlveunistused, kummalised elusad inimesed, rahvakombed, turg, jalutu ennustaja pimeda kaarnaga -või oli see ennustaja pime ja kaaren jalutu… Tõesti, ma ütlen, just nagu hullumeelsus – kibemagus, hingevoolav, sissesöövitav, allesjääv, jumalik kõrgeim kunsti aste.

Ma laenasin selle raamatu välja, ma olengi käinud vist see kaks nädalat ringi, korrates endale ja teistele nagu mantrat: Rubina, Rubina, Rubina. Seetõttu ma ei saa seda kuidagi tsiteerida…. Aga üks peategelane seal, tütar, maalikunstnik nimega Vera, ütleb seal ühel hetkel (vaba tsitaat): “Aga kes, ja miks kusagil seal kõrgel otsustas, et minust peab saama käsn, mis eluaeg imeb endasse inimesi ja pritsib need hiljem lõuendile välja…. Ei tea”.

Vot selline äratundmine ongi olnud. Ma olen ka see käsn. Midagi nii valgustavat pole selle 30 aasta jooksul veel kogenud.

Lisa kommentaar

