Testament

NO99/ Põhuteater

She She Pop

“Testament”

Kavaleht ütleb nii:

“”Kuningas Lear” on Shakespeare’i tragöödia. See räägib loo kuningast, kes soovib jagada oma vara kolme tütre vahel, kuid laseb ennast kahe tütree poolt manipuleerida, jättes kolmanda tütre pärandist ilma. Sellel on traagilised tagajärjed./…/

She She Pop. Teatrirühmitus, mis asutati 1998. a Giesseni ülikooli lõpetanud teatriteadlaste poolt. Nende endi sõnul iseloomustab nende teatrilaadi vahetu suhtlemine vaatajaga. Märksõnadeks veel avatud ruum, lahtide dramaturgia, etendaja identiteedi voolav käsitlemine. “Testament” on põlvinud ohtralt auhindu.”

Nii. Ja millest see lugu siis räägib?

Esiteks räägitakse ära “Kuningas Lear”. Paberi pealt maha loetud katketena, otseste tsitaatidena kantakse ette ehk 1% tervest originaaltekstist. Seda saadavad näitlejate kommentaarid: kes ja miks niimoodi ütleb. Kummaline, kuid justkui vastus ikka ja jälle üles kerkivale probleemile, et tänapäeva inimesed ei oska enam tekstidest aru saada. “Kuningas Lear” on kahtlemata keerukas teos. Sellest saab siin midagi väga lihtsat ja üldmõistetavat. See on esimene tasand.

Teine tasand – mida see lugu tähendab. Mida see tähendab siin ja praegu, meie kõigi jaoks? Teadmine, et meie isad surevad ja et me peame kõik oma elus silmitsi seisma põetamise ja päranduse jagamisega. Laval on näitlejad ja nende isad. Pärisisad, kellel pole terve elu jooksul näitlemisega mingit kokkupuudet olnud. 70ndates eluaastates isad, kes on laval iseendana ja räägivad oma tegelikest mõtetest. See on küll ilmselt ainult väljaspool Eestit võimalik. Ja see annab suurepärase, mm, eba- või isereaalsuse tunde. Laval ei ole keegi tema ise. See on võimatu. Kui inimene kannab laval ette kõrvaklappidest tulevat tema enese originaalteksti, siis see ei ole see inimene tema ise. Kui inimene vaatab sealsamas laval ja hetkes kaamerasse ja me näeme tema nägu suures plaanis, siis see pole see inimene ise. See on inimene mängimas iseennast. Ka publik distantseerub. Ta kuulab pärisisade päriseluse pärismuresid, kuid plaksutab näitlejale. Performance-artistile. Hirm iseendana esinenud inimese ees on sama suur, kui hirm näitleja ees. Veelgi enam: pärisinimene minetab oma päriskeha. Seistes laval poolalasti, ei ole see enam reaalsus. See on kokkuleppeline mäng, ja me teeme näo, et me näeme midagi muud, kui me päriselt näeme. Mõni ei vaatagi, kartes kehtestatud reegleid kuidagimoodi rikkuda. See ei ole tegelikkus; see on lavastuse essents.

Kolmas tasand – abstraktsioonid. Kuidas kirjeldada pärandiks loovutatavast varast loobumise ja selle eest ostetud vastutulelikkuse funktsiooni matemaatiliselt, graafiliselt, diferentsiaalvõrrandiga? Kuidas kolida isa tema 500m2 majast koos 20 raamaturiiuliga 150m2 korterisse, mille need 20 raamaturiiulit täidaksid üleni? See on kokkulepete, inimlike vajaduste, väärikuse ja vastutulelikkuse lugu, mille näitlikustamisel minnakse tabava ja rabava maksimumini.

Ja lõpuks, neljas tasand – üldinimlikkus ja tabude murdmine. Me elame ühiskonnas, kus vaesust ja vanadust ei eksisteeri, sest me kõik üritame teha nägu, nagu seda poleks olemas. See teeb vaesuse ja vanaduse paine enneolematult rängaks. Mida tunneb vaataja, kui laval on seitsmekümneaastased mehed, kes räägivad oma tulevikust- sellest, kuidas hiljemalt 5 aasta pärast veereb kõik paratamatult allamäge? Ja kuidas see veeremine käib – detailselt? Põetamine, jah. Põetamine siis, kui tervenemiseks ei ole enam mingit lootust. See on karm teema. Ehk isegi karmim, sest see paratamatult haakub eelnevaga – kuidas on oma funktsiooni täidetud, lapsevanematena. Kas lapsevanemana tehtu õigustab ootusi laste elulõpuni kestvale armastusele ja hellusele? See on kuningas Leari teema. Selle sügavaim sisu.

Teemade käsitlus on suurepärane. On hetki, kus tuleb pisaraid neelata. On hetki, mis vaimustavad. Lavakujundus ja kostüümid ja kaamerate kasutus on saksa teatrile ootuspäraselt minimalistlik ja meisterlik. Dramaturgiaga võiks kanu kitkuda, pinge käib “Leari” kolmandat vaatust käsitlevas pildis korraks tipus ära ja kukub siis kolksti põrandale. Siis hakkab sealt põrandalt jälle väikselt üles tulema. On pikki vaikuse hetki, millel on oma võlu. Palju näiliselt logisevat materjali, millel on siiski oma struktuur. Eelkõige on see huvitav kogemus. On, mida mõelda ja millest õppida.

Aga kõige parem osa sellest etendusest on need isad. Sellistest isadest unistab iga laps. Ausalt hoolivatest isadest, kes on valmis seisma oma laste valikute taga ja nende, enesele ehk mõistetamatute valikute tõttu rambivalguses. Ka maikasärgis ja bokserites.

Advertisements

4 thoughts on “Testament

  1. uuslooming ütles:

    See viimane lõiguke tahtis mu silmad märjaks võtta…Aga see selleks.

    Päris-mittepäris teema on mu jaoks väga oluline. Isiklik. Sest rollid on ju kõigil, kogu aeg jnejne; ja identiteet on fragmentaarne, sada kildu (tervitaks siinkohal Hermanni ja “Stepihunti”). Aga laval on, nagu sa ütlesid, rollid. Aga samas: kõigi esinemiste puhul on see nõnda, eks? Tekkis paralleel psühhopatoloogia loenguga, kus eelnevatel aastatel toodi vastavat psüühilist häiret kajastavasse loengusse antud häirega indiviid. Novot – taheti tõde, taheti aru saada, aga…Ega usutavasti väga ei saadud. Hullud mängisid lolli. Jätsid “päris enda” osakonda. Vast võimendasid, vast võtsid tuure maha. (Ega ma täpselt ei tea, aga kes teab?)

    Kõige õudsemad unenäod on need, kus kõige lähedasemad inimesed ei ole enam päris. Tähendab, ei ole need, kes nad varem olnud. Vahetanud rolli. Ja kõige hirmutavam ongi, et see on väga võimalik.

    (Veidi teemast mööda, aga no mõtted tahtsid välja tulla.)

  2. uuslooming ütles:

    sain aru jah, et M-L 🙂

    no ON huvitav teema. “Idioodid” ka, eks.

    ja see su unenägu on muideks klassikaline sümptom, ei mäleta kahjuks, millele. skisofreenia vbla.

    Birk

  3. uuslooming ütles:

    ohjumal, seda haigust nüüd veel tarvis!

    ML

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: